Üniversitemize gelen yabancı öğrenciler zaten yabancı dilde eğitim veren bölümlere geliyorlar. Neden Türkçe Öğrenmeleri gerekiyor?
Çukurova Üniversitesinde yabancı dilde eğitim veren bölüm sayısı sınırlı. Bu nedenle yurt dışından gelen öğrenciler üniversitemizdeki Türkçe eğitim veren bölümleri de tercih edebiliyorlar. Öğrenciler Türkçe eğitim veren bir bölümü tercih ettiklerinde Türkçe bilmeleri zorunlu oluyor. Ayrıca bize sadece İngilizce bilen öğrenciler gelmiyor. Farklı ülkeler ve farklı anadillerden üniversitemizde eğitim görmek için yoğun bir talep var. Dolayısı ile eğitim görmek için gelen öğrencilerin dil problemini sadece İngilizce olarak değil, kendi dilimizde de çözmek zorunluluğu doğdu. Üstelik Türkiye’de eğitim gören tüm uluslararası öğrencilerin Türkçe öğrenmeye ihtiyacı var, hatta burslu öğrenciler İngilizce eğitim veren bir programda okusalar da Türkçe sertifikası almak zorundalar.
Çukurova Üniversitesinde daha önce böyle bir merkez var mıydı? Yoksa ilk defa mı açıldı?
Çukurova Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (Çukurova TÖMER) üniversitemizde ilk defa açıldı. Yabancı öğrenci kabul şartlarının doğurmuş olduğu bir ihtiyacı giderme amaçlı kuruldu. Merkezimiz doğrudan Rektörlüğe bağlıdır ve üniversitemizdeki 25 merkezden biridir.
Bu çerçevede TÖMER’in amacı nedir? Kısaca bahsedebilir misiniz?
Merkezin amacı; yurt içinde ve yurt dışında Türkçe öğretmek, Türkiye'yi ve Türk kültürünü tanıtmak, Türkçe ve başka dillerin öğretimi konusunda çalışmalar yaparak eğitim-öğretim, araştırma, uygulama ve yayın faaliyetlerinde bulunmaktır. Bu nedenle merkezimizde çalışan kişilerin Türkçeye ve Türk kültürüne gönül vermiş, konusunun uzmanı, çalışkan ve üretken insanlardan oluşması için elimizden geleni yapıyoruz.
TÖMER nerede hizmet vermektedir?
Merkezimiz şimdilik Uluslararası Yabancı Diller Yüksekokulu içerisinde hizmet vermektedir. Gelecek yıl da hizmetimizi aynı binada sürdüreceğiz. 2014 Ağustos’unda yapımı bitecek olan ve son derece donanımlı olarak planladığımız yeni binamıza taşınacağız. TÖMER dünya standartlarında dil öğreten bir merkez olma hedefiyle yola çıkmıştır. Bu konuda rektörlüğümüz de bizi destekliyor, yapılması gereken ne varsa yapılıyor. Merkezimiz için üniversitenin bütün imkânlarını kullanan, böylece üniversitemiz kadar Türkçenin de gelişmesi için çalışan Rektörümüze şükran borçluyuz.
Hocam merkezimiz şu an aktif mi? Çalışan bir kadro var mı?
Son derece aktif çalışıyoruz. Haziran ayında ilk mezunlarımızı verdik. Hâlen bir grup öğrencimiz kurs alıyor. 2013-2014 eğitim yılı için hazırlıklarımız tüm hızıyla sürüyor. Bir yandan öğretim programımız üzerinde çalışıyoruz diğer yandan da standart sınavlarımızı hazırlıyoruz.
Merkezimizde üç okutman arkadaşımız sözleşmeli olarak görev yapmakta. Temmuz ayı içerisinde YÖK’ün onayladığı yeni üç okutmanlık kadrosu için atama gerçekleşecek. İhtiyaç hâlinde, kadromuza başka arkadaşlarımız da dâhil olacaktır.
Bu eğitimi yurt dışından gelen öğrencilerden isteyenler mi alıyor ve merkez kurulmadan önce Türkçeyi nerede öğreniyorlardı?
Hayır, yönetmeliğimiz gereğince üniversitemizde eğitim gören bütün uluslararası öğrenciler Türkçe öğrenmek zorundalar. Üniversitemizde Türkçe kursları yokken, öğrencilerimiz Ankara, İstanbul gibi şehirlerdeki dil merkezlerinde eğitim görüp daha sonra bizde eğitime başlıyorlardı. Türkiye’deki uluslararası öğrenci sayısının artmasıyla birlikte dil merkezlerinin sayısı da arttı. Devletin de bu anlamda büyük bir çabaları var.
Hocam öğrencilerimizin TÖMER’de aldığı eğitim süresi ne kadar?
Haziran ayında biten kursumuzda öğrencilerimiz haftada 40 saat doğrudan ders gördüler. Ayrıca Türkçe Eğitimi Bölümü öğrencileri, kursiyerlerimize haftada 15 saat pratik yardımı yaptı. Kursu başarıyla bitiren öğrenciler artık okuyabiliyor, yazabiliyor, konuşabiliyorlar. Yani çok başarılı olduklarını görüyoruz.
Hiç Türkçe bilmeyen biri için eğitimin toplam süresini 1000 saat olarak planlıyoruz. Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı da 1000 saat öngörüyor. Bu süreyi, üç temel seviyeye göre planlıyoruz. Böylece öğrenciler eğitimlerinin her bir seviyesinde 300-350 saat Türkçe dersi alıyorlar.
Çukurova Üniversitesinde eğitim almak isteyen yabancı öğrenci sayısı çok olduğunda sizin önerdiğiniz bölümlere mi yerleşiyorlar?
Hayır, biz yabancı öğrencilere bölüm önermiyoruz. Öğrenciler TÖMER’e gelmeden önce okuyacakları bölüm belirlenmiş oluyor. Yerleştirmeyi, Çukurova Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Ofisi yapıyor. Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı tarafından üniversitemize gönderilen burslu öğrencilerimiz de var. Merkezi Ankara’da olan bu kuruluş Başbakanlık’a bağlı olarak hizmet vermekte. İzmir’de Bir şubesi de bulunmaktadır. Söz konusu kuruluş Türkiye’nin tanıtımda çok önemli bir rol oynuyor. Ülkemizdeki yükseköğretimin uluslararası olmasında büyük katkıları olan Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, üniversiteleri yakından takip ediyor. Devletin vermiş olduğu bursları bir çatı altına toplamış durumdalar. Bu merkezin Çukurova Üniversitesine gönderdiği 100 kadar burslu öğrenci bulunuyor. Bu burslu öğrencilerin bir kısmı, sene başında düzenlediğimiz Türkçe muafiyet sınavını geçip bölümlerinde eğitimlerine başladılar. Geçemeyenler merkezimizde Türkçe eğitimi alamaya başladılar. Haziran ayında yaptığımız sınava ise 52’si burslu 92 kursiyerimiz katıldı. Bu öğrencimizden 74 tanesi C1 seviyesinde sertifika almayı hak kazandı. Sertifika alamayan öğrencilerimiz için açtığımız tamamlama kursu devam ediyor.
Öğrencilere verilen sertifikalarda dil seviyesi nasıl belirleniyor?
Avrupa Dil Portföyü dediğimiz bir sistem var. Bu sisteme göre yabancı dil öğrenen öğrenciler 3 düzeyde değerlendirilir. A, B ve C temel düzeyleri vardır. A; giriş düzeyidir. A1 ve A2 olmak üzere iki aşamadan oluşur. B, orta düzeydir ve B1 ve B2 aşamaları vardır. C ise en üst düzeydir. O da kendi içinde iki aşamadan oluşur. C1 ileri düzey, C2 ise anadili düzeyinde kabul edilir. Bizim hedefimiz öğrencilerimizin C1 düzeyinde, yani anadiline yakın bir düzeyde Türkçe becerisine sahip olmasını sağlamaktır. Zaten öğrenci eğer burs alıyorsa, burs verenler (Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı) öğrencinin C1 düzeyinde Türkçe bilmesini şart koşuyor. Bu nedenle öğrencilerimizi C1 seviyesine çıkartabilmek için çok yoğun bir tempoyla çalıştık.
Muafiyet sınavını Uluslararası Öğrenci Ofisi mi yapıyor?
Hayır. Uluslararası öğrenci ofisi sadece yeterlilik ve seçme sınavını düzenlemektedir. Yabancı dilde olan bu sınav sayısal ve sözel bölümlerdeki yeterliliği ve düzeyi ölçme amacıyla yapılmaktadır. Sınavı geçen öğrenciler okulumuzda okumaya hak kazanmış oluyor. Türkçe muafiyet sınavı ise TÖMER tarafından yapılan Türkçe yeterliliğini ölçen bir sınavdır. Bu bakımdan ikisi ayrı sınavlardır. Türkiye’de okumak isteyen öğrencilerin sınavı, Uluslararası Öğrenci Ofisi tarafından yapıldı fakat sonuçlar daha açıklanmadı. Bakü (Azerbaycan) ve Münih’te (Almanya) yapılacak olan iki sınav daha var. Onlar da yapıldıktan sonra Temmuz ayında sonuçlar açıklanacaktır. Üniversitemize yerleşen öğrencilerimiz Eylül ayında yapacağımız Türkçe muafiyet sınavına katılacaklardır.
Merkezin kendisine ait web sitesi var mı?
Şuan yapım aşamasında olan bir sitemiz var. Adresimiz: http://tomer.cu.edu.tr
Hocam son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?
Uluslararasılaşma, Çukurova Üniversitesinin en önemli hedeflerinden biridir. Bu hedefe ulaşmada TÖMER de önemli bir rol üstlenecektir. Sözlerimi bitirirken TÖMER’in gelişmesinde Yabancı Diller Yüksek Okulu’nun çok önemli katkıları olduğunu, bu katkıların hâlen de devam ettiğini, bu nedenle YADYO yönetimine ve çalışanlarına teşekkür ettiğimi söylemeliyim.
|